Od czego zależne są ceny wynajmu autokarów? Poznaj odpowiedzi!
Zanim Tour Operator, Biuro Podróży albo indywidualny klient zdecyduje się na wynajem autokarów w celu organizacji przewozów krajowych lub zagranicznych, ma sporo pytań. Ile kosztuje wynajem autokaru? Jakie są warunki wynajmu? Jak wygląda kwestia umowy? Z jakim wyprzedzeniem rezerwować wynajem autokaru? Na te i inne pytania odpowiadają nam Specjaliści Fabisiak Przewozy – przeczytaj wywiad, gdzie stawiamy 13 pytań i zyskujemy mnóstwo cennych odpowiedzi!
Jakie dokumenty są potrzebne aby wynająć autokar?
Tak w przypadku Tour Operatora jak i osób prywatnych, do wynajmu autokaru wystarczy nam Umowa Przewozowa i jej zapisy.
Jaki jest charakter prawny umowy pomiędzy biurem podróży a przewoźnikiem autokarowym?
Zawierane przez nas umowy mają charakter cywilno-prawny i oparte są na kodeksie cywilnym.
Na jakie zapisy na umowie z przewoźnikiem powinno zwrócić uwagę biuro podróży wynajmując autokar?
Najważniejsze zapisy dotyczą bezpieczeństwa i legalności wykonywanych przewozów. A więc w umowie powinien znaleźć się zapis gwarantujący Tour Operatorowi, że przewoźnik posiada ważną licencję na przewozy krajowe i/lub zagraniczne, wynajmowane autokary są sprawne techniczne i posiadają aktualną polisę. Podział kosztów oraz terminy płatności to kolejny zapis, który pozwoli spokojnie wyruszyć w podróż, a po jej zakończeniu dokonać końcowych rozliczeń. W każdej umowie gwarantujemy też stosowanie wszelkich wymaganych prawem przepisów.
Co zyskuje biuro podróży, podpisując umowę z przewoźnikiem?
Przede wszystkim Tour Operator/ Biuro Podróży nie musi zajmować się zakupem autokarów, ponosić z tym związanych kosztów inwestycyjnych, nie martwi się też o zatrudnienie odpowiednich kierowców itd. Dzięki umowie z nami, Tour Operator/ Biuro Podróży ma spokój i swobodnie może koncentrować się na realizacji swoich działań promocyjnych, marketingowych i sprzedażowych, a także operacyjnych związanych z organizowanymi imprezami turystycznymi.
Wynajmując autokar od przewoźnika, czynności związane z organizacją transportu są ograniczone do minimum. Wystarczy podpisać z nami umowę przewozową i spokojnie zająć się organizacją wycieczek/podróży.
A dlaczego podróżować autokarem?
Bo to po prostu opłacalne – wynajęcie autokaru na podróż wakacyjną zapewnia doskonały stosunek jakości do ceny. Spektakularna sceneria – podróżni nie przegapią niczego podczas jazdy wśród pięknych górskich krajobrazów czy też wzdłuż malowniczych, przybrzeżnych dróg. Podróżni są też bardziej zrelaksowani – wakacje autokarowe oferują sposób podróżowania, który jest bardziej “na luzie”.
Od czego zależne są ceny wynajmu autokarów?
Zasadniczno obowiązują dwie stawki za 1 km – inna w sezonie wysokim – Maj-Październik oraz inna w sezonie niskim – Listopad – Kwiecień. Główne czynniki to popyt oraz ceny paliw i opłat związanych z sezonowym ruchem turystycznym.
Czy są przewidziane zniżki dla większych grup? Jeśli tak, to na jakich zasadach działają?
Zniżki dostępne są dla Klientów, którzy pokonują z nami wspólnie kolejne tysiące kilometrów, kolejne wspólne sezony wyjazdowe. Generalna zasada jest taka, im więcej razem podróżujemy tym większe zniżki są możliwe.Nowością w naszej firmie są tak zwane PACZKI KILOMETRÓW. Tour Operator decydując się na takie rozwiązanie gwarantuje nam wspólne przejazdy na poziomie np.: 50 000 km przez cały sezon, a my premiujemy go korzystną stawką za km i każda ze stron jest zadowolona.
Czy podejmując dłuższą współpracę są przewidziane rabaty?
Tak, w przypadku Tour Operatorów, nawiązując współpracę na cały sezon bądź minimum rok (oba sezony – wysoki i niski) podczas negocjacji proponujemy szereg korzyści, np.: PACZKA KILOMETRÓW, koszty opłat drogowych po naszej stronie, opłaty za Tunele, box/plecak w cenie itd.
Z jakim wyprzedzeniem należy zarezerwować autokar na wynajem?
Umowy z Tour Operatorami/ Biurami Podróży zazwyczaj zawierane są w roku poprzedzającym na cały nowy sezon lub minimum na rok, z możliwością przedłużenia jeśli obie strony są zadowolone i wywiązują się ze wzajemnych ustaleń. Osoby prywatne mogą dokonać rezerwacji z dnia na dzień pod warunkiem dostępności autokarów na wynajem. W praktyce w sezonie wysokim Maj-Wrzesień, auta mogą być już zakontraktowane w poprzednim roku. Zatem lepiej zaplanować wynajem z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Czy można sprawdzić wcześniej faktyczny standard autokaru na wynajem?
Tak, każdy kto chce skorzystać z wynajmu autokaru może zapoznać się ze standardem auta przed wynajmem. Autokary można też obejrzeć na własne oczy uprzednio się umawiając
Czy można wybrać konkretny autokar?
Jak najbardziej, pod warunkiem, że w danym terminie autokar na wynajem jest dostępny.
Czy można dokonać wyboru kierowcy autokaru?
Tak, w przypadku Tour Operatorów/ Biur Podróży zdarza się, że jesteśmy proszeni o zaalokowanie konkretnego kierowcy z którym już wcześniej Biuro jeździło i było zadowolone.
Czy przewoźnik ponosi odpowiedzialność wobec turystów?

Pełna odpowiedź musiałaby uwzględniać wszystkie okoliczności zdarzenia, których nie znamy, ale generalnie wygląda to tak:
Prawo przewozowe nie reguluje wszystkich aspektów odpowiedzialności przewoźnika związanych z przewozem osób. Jednym z aspektów, o których ustawa milczy jest właśnie odpowiedzialność przewoźnika wobec pasażerów za śmierć i utratę zdrowia będące wynikiem zdarzeń powstałych w trakcie przewozu.
Nie oznacza to jednak, że w tej kwestii nie obowiązują żadne przepisy. Zgodnie z art. 90 pr. przew. w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się odpowiednio kodeks cywilny. Ten natomiast w art. 435 i 436 określa zasady, na jakich przewoźnik odpowiada za szkody powstałe podczas przewozu osób.
Odpowiedzialność przewoźnika oparta jest na zasadzie ryzyka i w tym wypadku oznacza, że może on uwolnić się od odpowiedzialności wyłącznie w przypadku wykazania, że szkoda powstała w wyniku siły wyższej, wyłącznej winy poszkodowanego lub wyłącznej winy osoby trzeciej, za którą przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności. Jeżeli więc przewoźnik choćby w minimalnym stopniu przyczynił się powstania szkody, ponosi za nią odpowiedzialność nawet jeśli większość winy spoczywa na pasażerze. W takim wypadku możliwe jest jednak odpowiednie zmniejszenie odszkodowania.
Opisane powyżej przepisy kodeksu cywilnego znajdą zastosowanie wyłącznie do szkód poniesionych przez pasażerów krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych, krajowej i międzynarodowej żeglugi śródlądowej, a także krajowych przewozów kolejowych.
W przypadku przewozów międzynarodowych polski kodeks znajdzie zastosowanie, jeśli prawo polskie będzie wskazane jako właściwe w myśl obowiązujących przepisów prawa prywatnego międzynarodowego (polska ustawa i rozporządzenia Rzym I lub Rzym II).

W jakim terminie można zrezygnować z usługi przewozu?
Standardowo rezygnacja z usługi przewozu jest uregulowana zapisami w Umowie Przewozowej i zależy od wspólnych ustaleń. Zwyczajowo, zrezygnować bez żadnych konsekwencji można na 1 miesiąc przed datą podróży.
Dziękujemy za udzielone odpowiedzi. Jesteśmy pewni, że okażą się przydatne w czasie podpisywania umów z przewoźnikami. Pamiętajmy, że podczas wyboru przewoźnika oraz autokaru na wynajem, zawsze powinniśmy kierować się bezpieczeństwem, doświadczeniem przewoźnika, kwalifikacjami kierowców oraz wyposażeniem autokarów. Życzymy powodzenia wszystkim Tour Operatorom podczas zbliżającego się sezonu!